Måleri


Oljemåleri

   För ungefär 20 år sedan målade jag några tavlor ur en lärobok som heter The Sea In Action, By Eart Daniels. Jag har bara den här färdiga oljemålningen och en halvfärdig ritning på canvas  kvar då jag övade färgsättning och perspektiv.

Apropå perspektiv skrev Leonardo Da Vinci (1452-1519) såhär :

; perspektiv är ingenting annat än att se en scen bakom ett plant och genomskinligt glas, på vars yta alla föremål avtecknar sig som befinner sig bakom glaset. ;
           Ur boken : Elke Linda Buchholz, Leonardo da Vinci

Ett gammalt sätt att rita av ett motiv var att ses motivet genom ett genomskinligt plant glas med rutiga mönster . På så sätt motivet tecknades på glaset med rätt proportion, beroende på objektens avstånd till glaset. Senare kunde man underlätta motiv kopieringen till målning genom en objektivslåda, en låda med flera linselement i. På så sätt motivet avbildas  på en väg eller canvas. Problemet var att om lådan inte var parallellt med arbetsytan då motivet proportionellt blev felaktigt avbildad.  Det finns många oljemålningar som tyder på samma felaktigheter


Bakgrundsperspektiv till Konungarnas tillbedjan.  Leonardo Da Vinci 1480
     
        Leonardo Da Vinci var en universalgeni. Det finns några Manuskriptblad kvar av hans funderingar över en planerat troligen 4 meters hög, bronsgiuten häst, som pga krigsanfall till staden gick inte genomföras. En av hans ritningar över hästens profil är så fullkomligt och vackert så att jag efter beskäring och färgsättningar av bilden gjorde mina egna version av denna vackra häst.

      Som barn var jag fascinerad av en TV-serie om Da Vinci, där berättaren vistades i samma rum som den andra gestaltade Da Vinci . Jag var så överlycklig när opera liknande stycket, musiken följde scenerna. Nyligen visade Vetenskapensvärld på Svt. en repris av en filmatisering som BBC har gjort om hans liv. 

 Oljefärg
 
Kristi dop (1472–1475)
    I många år var Da Vinci lärlingselev hos ledande florentinsk bildkonstnären, Verrocchio, .   På den tiden  målade    man  med äggtempra  som var en blandning  av färgpigment, ägg gula, vitvins vinäger och destillerat vatten dvs. regn vatten.

Vid 20 årsåldern fick han måla en ängel nedre västra kanten av tavlan, Kristi dop. Till uppdraget tog han ett eget beslut  och blandade  färg  pigmenterna   med  olja  som  bindemedel och målade sin  ängel  med  oljefärg.  Ängeln  han  målade  var så måttligt och så fylligare och levande i oljefärgen så att det sägs att  Verrocchio  slutade  måla  och  lät  istället  Da Vinci måla ansiktena framöver.
                                                          
    
   Vegetabiliska oljor, som linolja och Valmoolja  gör att färgen binds ihop även med  underlaget. Den torkas, oxideras långsam och ju tiden går desto förvandlas färg skiktet till en lederaktig enhet som förlänger livslängden till hundratals år. Oljan ger färgen flexibilitet så att det gåt att rulla ihop duken utan att den spricker.
                                                      
    En blandning av olja och förtunningsmedel som terpentin ger färgen olika egenskaper och utseende från matt till blank eller  täckande egenskap som täcker över under färgen till transparent som man ser även färgen under. På så sätt genom oljefärg kan man framställa färg toner och  färg nyanser som med andra målningsmetoder kanske inte går.
         
     Oljefärg ger målaren så mångsidiga möjligheter att uttrycka sina tankebilder och förmåga så att den anses som en särprägel metod inom konstmåleri.

Forts. ...
Användnings av olika medium ...
Färgton, Valör, Måttnad ...



AdditiveColorMixiing
additive färgblandni


Inga synliga ljus, då är det 100% svart. 
Lika basfärg blandning dvs mellan rött, grönt och blått ger grått till  vitt.  
Adderas lika mycket av basfärger, från 100% svart till 100% vitt då bildas gråskalan. Detta är nämligen den enklaste  Additiva färgblandningen.
Olika blandning av basfärger ger olika färg nyanser.